Castell de Boixadors

Alta Anoia

Castell de Boixadors i església de St Pere

Desafiant les baixes temperatures d'un diumenge d'hivern a l'Alta Anoia (ens ha nevat i tot), hem anat d'excursió al conjunt monumental medieval del Castell de Boixadors  i església de St Pere a 848 mt d'alçada.

Castell de Boixadors, d'origen medieval.

Esglèsia romànica de St Pere de Boixadors
Hem aprofitat que el primer diumenge de cada mes l'ajuntament de St. Pere Sallavinera posa a disposició un servei de visita, guiada i gratuïta, al castell i a l'església. La guia ha estat molt atenta, fent la visita "a mida" ja que dins de l'horari de 11h a 14h, va explicant sense necessitat d'esperar o de inscriure's a una hora determinada.

Destaca la torre cilíndrica totalment restaurada. La guia ens ha dit que s'espera que en un parell d'anys s'hi pugui accedir, ja hi ha un projecte per a construir-hi una escala i una passarel.la per poder-hi pujar.

El castell està en ple procés de restauració (Febrer 2015).

Sostre del cup d'aigua (entrada de líquids)

Colomar
La visita guiada ens fa una explicació acurada, entre d'altres coses, de l'història, la construcció i els treballs de restauració, que inclouen la torre, les restes d'una sala i altres dependències de la casa del senyor.

Destacaria, com a curiós, el cup de vi o d'aigua en el que una porta oberta al mur permet la visita per dins i també el colomar.

Altar església i tomba

Entre els que ha agradat més a les nenes, la llegenda que diu que en una tomba de l'ermita es creu que hi ha un passadís secret que arriba al molí de Boixadors i que al llarg del seu recorregut hi ha amagada una cabra d'or.

Tot i que és llegenda, ens han dit que hi ha qui ha obert la tomba per buscar el tresor...

Com arribar: Per arribar al camí del castell agafem la sortida de l'eix transversal C-25 de St Pere Sallavinera en direcció a la Llavinera. Seguim amb el cotxe i abans d'arribar al poble de la Llavinera agafem el trencall de l'aeròdrom, passem la pista d'aterratge un bon tros de baixada fins que trobem una capelleta.

Nosaltres hem aparcat aquí, on hem començat la caminada.

Hem fet el mateix camí de pujada que de baixada.

Ens ha costat força arribar a la zona del començament de la ruta. He de dir que no està gens ben indicat i que no hem trobat indicadors fins ben passat un bon tram de pista després de l'aeròdrom.

Des d'aquest punt ja és fàcil, no té pèrdua seguint el camí uns 3/4h arribem al cim. Per baixar més o menys 1/2h pel mateix camí, que és de terra ample, sense perill, de pujada suau però mantinguda, adequat per a nens.

Des de dalt es pot veure l'Anoia, el Bages i el Solsonés

Vistes des del Turó de Boixadors

Petita nevada de tornada.
Curiositat: La guia ens ha explicat que dins de l'església del poble de St Pere Sallavinera s'hi pot veure mitja costella de balena de 4mt d'alçada i 100 kg, que va portar un almirall, fill del poble, des de Sardenya. Hem trobat l'església tancada i no l'hem vista... hi haurem de tornar un altre dia!

El Castell de Boixadors pertany al municipi de Sant Pere Sallavinera (Anoia), ben a prop dels límits amb la comarca del Bages i a tocar del Solsonès i la Segarra.  El conjunt està voltat de serres que s'enlairen fins a cotes que superen els 800 metres i que estructuren un conjunt de petites valls, agrestes i boscoses, plenes de torrents i rierols que desemboquen a la riera de Rajadell. El municipi de Sant Pere Sallavinera s'estén pel vessant sud del turó de Boixadors, la plana presidida pel nucli de la Fortesa i la vall que s'inicia entre els antics pobles de la Llavinera i Puigdemàger i que té com a fondal la riera de Sant Pere, sobre la qual es troba el poble de Sant Pere Sallavinera, cap administratiu del municipi. Viquipèdia 2015.